Lauantaina 15.6.2019 kokoontui lähes 200 autokuntaa Vantaan Backaksen kartanon alueelle osallistuakseen HAK:n Kulttuuriajo 2019 –ajotapahtumaan, joka samalla oli myös SAHK:n 60. valtakunnalliset retkeilyajot. Odotettavissa oli varsin kattava ja hieno kokoelma eri ikäisiä ja mallisia ajoneuvoja menneiltä vuosilta, aina vuoden 1906 Cottereausta vuoden 1988 Mercedes-Benziin. Iloksemme saimme havaita, että tapahtuma oli synnyttänyt kiinnostusta myös ulkomaita myöten ja saimmekin kotimaisten harrastajien lisäksi osallistujia myös Latviasta, Virosta ja Ruotsista. Ulkomaan vierailijoista mainittakoon jo edellä mainittu Cottereau Ruotsista ja FATA Aurea Latviasta. Lisäksi Virosta tuli muutama hienosti entisöity DKW.

Tapahtuma alkoi jo 14.6. entisöinnin laatukilpailulla. Tähän osioon ei ollut ilmoittautunut kovin montaa autokuntaa, mutta entisöinnin taso oli varsin korkea ja peräti kuusi ajoneuvoa sai kunniamaininnan. Autoista mainittakoon mm. upeasti entisöity Suomi-auto vm. 1921 Delage, joka oli vain kaksi vuotta sitten ollut käytännössä pelkkä raato ja oli nyt pieteetillä entisöity kaunis yksilö.

Lauantaiaamu valkeni hieman koleana ja täydellisen pilvipeiton verhoomana, mutta usko sääennusteeseen - myöhemmin aamupäivästä iltaan asti oli luvassa aurinkoista ja lämmitä - piti mielen kirkkaana. HAK:n puheenjohtajan Tapani Lahtivirran lausuttua tapahtuman viralliset avajaissanat vuorossa oli Vantaan kaupungin Kulttuuripalveluiden kulttuuritoimen johtajan Annukka Larkion tervetuliaissanat kaikille osallistujille.
Kello 09:00 ensimmäisen autona lähti liikkeelle itseoikeutetusti suomalaisen mobilismin Grand Old Man eli kaikkien tuntema Kai Lauri Bremer, tuttavallisemmin KLB, autonaan jo vuoden 1960 retkeilyajoissa mukana ollut Chrysler 62, vm. 1928. KLB:n jälkeen, noin minuutin välein, lähti reitille upeita alkuperäiskuntoisia sekä entisöityjä autoja yleisön aplodien saattelemana.

Ajoreittejä oli kolme; normaali (100 km), lyhyt (70km) ja extra lyhyt (40km). Reitti polveili Vantaan kaupungin verheissä maisemissa ja välillä poikettiin naapurikaupunkien Tuusulan ja Helsingin puolelle. Iltapäivällä autot saapuivat takaisin Backakseen, missä oli ajojen viimeinen eli kuudes rasti sekä maalialue. Päivä huipentui illalla Backaksen Puimalassa pidettyyn iltajuhlaan palkintojen jakoineen ja kiitospuheineen. Vantaan kaupungin terveiset iltajuhlassa lausui Vantaan kulttuuritoimen johtaja Annukka Larkio. Hyvästä ruuasta ja seurasta nautti ilahduttavan moni ajojen osallistujista.
Tässä yhteydessä haluan kiittää tapahtuman merkittävimpiä tukijoita eli Vantaan kaupungin Kulttuuripalveluita, Vantaan Energiaa sekä Presco Oy:tä. Ilman heidän merkittävää tukeaan tapahtumaa ei olisi voitu järjestää tässä muodossa. Erityisesti Vantaan kaupungin Kulttuuritoimen tuki on ollut ratkaiseva tapahtuman kannalta.

Tapahtuma sujui kaiken kaikkiaan ilman suurempia ongelmia tai kommelluksia ja osallistujilta saamamme palaute on ollut pääsääntöisesti vuolaan kiittelevää. Toki kaikki ei aina suju kuten suunniteltu ja muutamia risujakin on saatu, mutta virheistä otamme oppia ja sitten seuraavalla kerralla järjestämme vielä onnistuneemman tapahtuman.

Vielä kerran iso kiitos kaikille osallistujille, talkoolaisille ja tapahtuman kaikille tukijoille! Te teitte Kulttuuriajo 2019 –tapahtumasta unohtumattoman.

Tapani Lahtivirta
HAK ry:n puheenjohtaja

Tulokset

Tulostiedot aukeavat pdf-tiedostona uudessa ikkunassa

Kokonaiskilpailun tulokset

Luokat ABC - Ennen vuotta 1940 valmistetut henkilöautot
Luokat DE - 1940–1959 valmistetut henkilöautot
Luokka F - 1960–1969 valmistetut henkilöautot
Luokka G - 1970–1979 valmistetut henkilöautot
Luokka H - 1980–1988 valmistetut henkilöautot
Luokka N - Naiskuljettajat (ajoneuvossa vain naisia ja alle 13-vuotiaita lapsia)
Luokka U - Erikois- ja hyötyajoneuvot

Lisäksi jaettiin:

- Pitkämatkalainen -palkinto: Timo Vuortio
- Epäonnisin: Mika Peippo
- Lasten kisan voitti autokunnan 166 kyydissä ollut 6v. lapsi

Tapahtumasta julkaistaan DVD-video myöhemmin heinäkuussa. Tarkemmat hinta- ja toimitustiedot DVD:n julkaisun jälkeen HAK:n nettisivuilla.