Määritelmä museoajoneuvosta / Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset / Museoajoneuvoksi hyväksyminen / Museoajoneuvoja koskevat poikkeukset / Museoajoneuvotarkastus
Määritelmä museoajoneuvosta
Museoajoneuvo käsitteenä on Suomessa peräisin vuodelta 1978, jolloin liikenneministeriön päätöksellä määriteltiin perusteet museoajoneuvolle. Säännöt pysyivät lähes muuttumattomina aina vuoteen 2003 asti, jolloin voimaan astui uusi ajoneuvolaki. Tällöin määritelmä museoajoneuvosta siirtyi lakiin ja tässä yhteydessä myös ikämääritys muuttui 25 vuodesta 30 vuoteen. Museoajoneuvoksi voidaan rekisteröidä kaikki rekisteröintipakon alaiset ajoneuvot (M-, N-, L-, O-, T- ja C-luokan ajoneuvot) eli autojen lisäksi mm mopot, traktorit, moottorikelkat ja moottorityökoneet.
Museoajoneuvo määritetään ajoneuvolain (82/2021) 2. luvun 36. pykälässä seuraavasti:
Katsastustoimipaikka hyväksyy rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa museoajoneuvoksi valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön enintään kuusi kuukautta aikaisemmin antaman lausunnon ja katsastustoimipaikan ajoneuvolle suorittaman tarkastuksen perusteella ajoneuvon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa, entisöity tai konservoitu. Lausunnosta on käytävä yksilöidysti ilmi, mistä ajoneuvosta on kyse ja onko ajoneuvo alkuperäistä vastaavassa kunnossa, entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkemmat määräykset museoajoneuvon entisöinnistä ja konservoinnista sekä 1 momentissa tarkoitetun lausunnon sisällöstä.
Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset
Museoajoneuvon kuntoa arvioitaessa laki määrittelee hyväksymisehdot, siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti. Entistämisenä voidaan myös pitää ajoneuvon konservointia.
Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan alkuperäisenä, siis lähes sellaisessa kunnossa kuin se valmistuessaan on ollut. Vähäiset käytön jäljet ovat kuitenkin sallittuja. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava ehyet. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehyet. Ruostevaurioita museoajoneuvossa ei saa olla.
Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vasta alkuperäistä mallia rakenteeltaan sekä ulkoasultaan.
Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja ”ajan patina” on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys. Selvityksessä tule olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty.
Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita. Sellaisia ovat esimerkiksi turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne. Museoajoneuvoon on myös meistattava valmistenumero joko runkopalkkiin tai koriin, jos sitä ei valmistajan tai maahantuojan toimesta ole tehty.
Museoajoneuvoksi hyväksyminen
Mikäli ajoneuvosi täyttää edellä mainitut vaatimukset, sille voidaan kirjoittaa valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön myöntämä museoajoneuvolausunto. Ajoneuvon omistaja vakuuttaa museoajoneuvolausunnon omalla allekirjoituksellaan, että hänen antamansa tiedot ajoneuvosta ovat oikeat. Samalla hän sitoutuu ottamaan ajoneuvolle ajoneuvon käyttöä rajoittavan museoajoneuvovakuutuksen. Museoajoneuvovakuutuksen oikeuttama käyttöaika on korkeintaan 30 päivää/vuosi.
Ohjeita tarkastustilaisuutta varten
Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa:
- ajoneuvon rekisteritodistuksen teknillinen osa
- teknistä tietoa ajoneuvosta sisältävää kirjallisuutta esim. omistajan käsikirja korjaamokäsikirja jne.
- ulkomailta tuoduista ajoneuvoista ulkomainen rekisteriote ja selvitys omistusoikeudesta
- mikäli ajoneuvo on konservoitu, tulee esittää konservointiselvitys
Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia.
Kuva otetaan etuviistosta, kuljettajan puolelta. Auton tulisi täyttää suurin osa kuva-alasta. Kuvan taustan on oltava mahdollisimman tasainen ja rauhallinen, sekä väritykseltään sellainen, että auto siitä hyvin erottuu. Ei myöskään ole suotavaa, että kuvassa esiintyy henkilöitä tai muita häiriötekijöitä. Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.
Ajoneuvon omistaja toimittaa ajoneuvosta digikuvan tai se voidaan ottaa tarkastuksen yhteydessä. Voit myös halutessasi tulostaa kuvista niin sanottuja kymppikuvia (10 x 15 cm) hyvän laatuiselle valokuvapaperille. Ota kuva sellaiselta etäisyydeltä, että auto näkyy kokonaisuudessaan kuvassa. Lopputuloksen tulisi muistuttaa alla olevaa mallia.
Auton historiasta kirjoitetaan lyhyt selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteiden muutokset, ajoneuvon entisöintivaiheet yms.
Toimenpiteet museoajotarkastuksen jälkeen
Ajoneuvon museoajoneuvolausuntoineen esitetään katsastustoimipaikalla tapauksesta riippuen, joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa, jolloin ajoneuvo merkitään rekisteriin museoajoneuvona.
Katsastustoimipaikoilla on saatavissa museoajoneuvoksi hyväksytylle ajoneuvolle mustapohjaisia rekisterikilpiä ns. ”museoajoneuvokilpiä”. Suomessa rekisterissä olevan ajoneuvon rekisteritunnusta ei tarvitse vaihtaa tai ajoneuvoon voidaan saada jotkin siinä historiansa aikana olleet tunnukset, jos ne ovat vapaana.
Museoajoneuvoille on voimassa muutamia erityisehtoja:
- Museoajoneuvoksi rekisteröity ajoneuvo on vapautettu ajoneuvoverosta.
- Museoajoneuvot ovat oikeutettuja edullisempiin liikennevakuutuksiin, joilla on vakuutusyhtiökohtaiset rajoitukset ajoneuvon käyttöpäiville. Vakuutusyhtiöiltä saa myös vapaaehtoisia vakuutuksia, jotka paremmin huomioivat ajoneuvon todellisen arvon.
- Museoajoneuvon tulee käyttää talvirenkaita keliolosuhteiden niin vaatiessa, paitsi ajotapahtumiin osallistuttaessa.
- Museoajoneuvojen määräaikaiskatsastus suoritetaan neljän vuoden välein.
- Museoajoneuvoa ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön.
- Museoajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia ja se on pidettävä museoajoneuvolta vaadittavassa kunnossa.
- Kun ajoneuvo on saanut museoajoneuvostatuksen, sitä ei tarvitse tarkastuttaa uudelleen.
Museoajoneuvotarkastus
Tarkastusmaksu on HAK:n ja muiden SAHK:n tai VMPK:n jäsenyhdistysten jäseniltä 100 euroa ja muilta 180 euroa (autot ja moottoripyörät ja mopot). Mopojen tarkastusmaksu on sama kuin muidenkin ajoneuvojen. Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvia matkakuluja, jos tarkastus tehdään asiakkaan osoittamassa paikassa. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä käteisellä (varaa rahaa mukaan tarkastukseen). HAK:n alueella tarkastuksia suorittaa seitsemän museoajoneuvotarkastajaa. Tarkastuksia tehdään joka kuukauden 1. keskiviikkona klo 18.00 alkaen paikkana A-Katsastus Kehä III Tuupakassa, Juhanilantie 2, Vantaa (kartta). Museoajoneuvotarkastukset tehdään ajanvarauksen mukaan. Pyynnöstä tarkastuksia voidaan tehdä myös asiakkaan osoittamassa asianmukaisessa paikassa.
Voit lähettää palautetta HAK:lle sekä täyttää ja lähettää jäsenanomuksen.
Palaute
Jäsenanomus
Mikäli haluat myydä, ostaa, vuokrata jne., niin täytä ja lähetä ilmoitus. Ilmoitukset julkaistaan HAK:n internet -sivuilla ja ilmoittajan niin halutessa, myös HAK:n kuukausittain ilmestyvässä jäsenkirjeessä.
Ostetaan / myydään / vuokratataan jne.-ilmoitus
Jos olet jo HAKin jäsen, voit muuttaa osoitetietojasi.
Osoitetietojen muuttaminen
HAKin jäsenenä voit muuttaa tapaa, jolla saat kuukausikirjeesi (e-mail / perinteinen kirje).
Jäsenkirjeen toimitustapa
Helsingin Seudun Automobiiliklubi HAK ry on yksi Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto - SAHK ry:n 30 itsenäisestä jäsenyhdistyksestä ja nimensä mukaisesti sen toiminta ja jäsenistö keskittyy pääkaupunkiseudulle. Yhdistyksen tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää historiallisesti arvokkaiden moottoriajoneuvojen entistämistä ja säilyttämistä toimialueellaan, koota yhteistoimintaan toimialueellaan olevat alan harrastajat, tallentaa vanhojen moottoriajoneuvoja koskevaa kirjallista, kuvallista ja äänitemateriaalia sekä vaalia eri autoiluaikakausiin liittyvää ajo- ja asukulttuuria. Tarkempaa tietoa klubin toiminnasta löytyy osiosta Klubi-info.
Voit lähettää palautetta HAK:lle sähköpostitse osoitteeseen This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. tai käyttämällä alla olevaa yhteydenottolomaketta. Mikäli haluat liittyä jäseneksi niin voit täyttää ja lähettää jäsenhakemuslomakkeen. Hallituksen kokoonpano sekä pääkaupunkiseudulla toimivien museoajoneuvotarkastajien tiedot yhteystietoineen löytyvät vasemmalta menusta omista osioistaan.
Yhteystiedot
Sähköpostiosoite: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Jäsenhakemuslomake