HAK ry. omistaa kaksi entisöityä ja museorekisterissä olevaa ajoneuvoa, joista se isompi on Sisu 322 linja-auto eli tutummin Dallape Sisu. Sisun voit bongata muutamista kesällä järjestettävistä ajotapahtumista tai sitten jostain autonäyttelystä edustamasta Helsingin Seudun Automobiiliklubia. Sisun osallistuminen em. tapahtumiin riippuu siitä, miten tapahtuma soveltuu HAK ry:n tarpeisiin. Sisua vuokrataan myös erilaisiin henkilökuljetuksiin, mm. elokuviin. Kuljettajana toimii aina HAK ry:n määräämä henkilö. Vuokraus tapahtuu ns. tapahtuma ja säävarauksella eli klubin hallitus päättää tapauskohtaisesti millaiseen käyttötarkoitukseen / vuodenaikaan Sisua vuokrataan.

Dallape Sisu omaa varsin tapahtumarikkaan historian. Tosin se ei ole mikään ihme, alkaahan kyseisen Sisun historia jo vuodesta 1933. Tämä linja-auto siis valmistui vuonna 1933 ja se kuuluu Sisun ensimmäiseen sarjaan sisältäen siis runsaasti Volvon komponentteja. Ensimmäisenä vuotenaan matkailulinja-auto teki turistimatkan Italiaan, mutta matkan järjestäneen matkatoimiston konkurssin keskeytti matkanteon. Kiukustuneet matkalaiset tuotiin konsulikyydillä takaisin Suomeen ja linja-auto haettiin kotiin Varsovasta. Vuonna 1934 Masa Jäppilä osti Sisun Dallape orkesterille keikkabussiksi. Vuosien 1934-1939 aikana Sisu toimi Dallapen kyyditsijänä kesäaikaan koluten kaikki Suomen tanssipaikat. Vuonna 1940 linja-auto siirtyi Tammelan VPK:n omistukseen toimiakseen tästä eteenpäin paloautona. 1970-luvulla Sisu siirtyi klubin omistukseen (Sisu vaihdettiin palokunnan kanssa jeeppiin ja perävaunuun) siirtyäkseen hetken kuluttua Svartvikin automuseon kokoelmiin ja museonjohtajan Aulis Pakulan omistukseen. Aulis Pakulan kuoltua leski lahjoitti Sisun aihion takaisin klubille vuonna 1980. Sisun entisöinti aloitettiin klubin toimesta vuonna 1982. Entisöinti valmistui 1985, mistä lähtien Sisu on ollut klubin käytössä.

Teknisiä tietoja

Merkki ja malli: Sisu -322 linja-auto